بیان دیدگاه

کارخانه چوکای تالش نمونهِ توسعه ناپایدار

هوای تازه: توسعه ناپایدار یعنی دیدن نوک دماغ، یعنی تولید فقط برای سود زودرس، یعنی آنچه که مسئولین ریز و درشت رژیم و صاحبان کارخانه چوکای تالش بر سر زیست بوم منطقه می آورند. درختسالهاست که بسیاری از محققین در بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که تنها راه برون رفت از آلوده سازی محل زندگی انسانی و نابودی منابع پایدار طبیعی برنامه ریزی برای تولید در راستای آنچه آنان توسعه پایدار می نامند، می باشد و بس. به تعبیری توسعه پایدار یعنی همانا پذیرفتن نظم طبیعت و احترام به آن و به هم نزدن اکو سیستم موجود. آنچه که جمهوری اسلامی بر سر منابع طبیعی کشور آورده یکی دوتا نیست. چوکای تالش یکی از این نمونه هاست. این در حالیست که صاحبان کارخانه به همین خاطر منت بزرگی، هم بر سر مردم منطقه و هم کارگران شاغل در این کارخانه می گذارند. به این شکل که این آنها هستند که ایجاد شغل کرده اند. حکومت ناصرالدین شاهی یعنی این دیگه. هرکس که بنوعی دستش در کاسه حاکمان است می برد و تاراج می کند و به داشته های مردم چوب حراج می زند و تازه دو قورت و نیمش هم باقیست. باشد تا آن روزی که مردم منطقه و کارگران در کنار مدافعین محیط زیست داد را از اینان بستانند و آن کنند که بایستی کرد.
صفحه فیس بوکِ کمپین برای محیط زیست ایران /  در سایت «کارخانه چوکای تالش» نه اثری از پرورش درخت در ازای درختانی که تبدیل به «کالا» میشوند دیدم، نه ردی از مهار آلاینده های صنعتی که احتمالا تا قلب جنگل نفوذ میکنند، و نه حتی یک خط درباره بازیافت کاغذ و کارتن …
الگوی تولیدی این کارخانه بر چه اساسی بنا شده : برداشت از طبیعت بدون ترمیم آن ؟! آیا زادآوری جنگلهای ایران با بهره برداری صنعتی سازگار است؟! آیا اشتغال زایی امروز، بستر ساز فقر گسترده در آینده نیست؟!
  • Mohammad Sadegh Bagheri Ardabilian داداش نمی دونم این کارخانه دارهای ثروتمند بعد از الوده کردن و تخریب ایران می خواهند کجا زندگی کنند حتما پولهاشون رو بر میدارند و می رن دبی ! سیستم سرمایه داری ایران از کثیفترین سیستم های سرمایه داری جهان است تو کشورهای توسعه یافته بعد از برداشت درخت از طبیعت، گیاهان مشابه جایگزین می شن ولی در ایران این مکانها تبدیل به ویلا می شوند !
  • Ali Aeineh Afrouz بخدا جنگل های تالش هنوز از بک ترین جنگل های ایران هستن.
    مو بر بدنم سیخ میشه هر وقت از کنار این کارخونه رد میشم.
    و یا کامیون ها و تریلر های حمل چوب رو میبینم….
    یادمه سال 67 وقتی برای ساخت پاسگاه های مرزی به چوب نیاز بود، ژاندارمری دوماه تلاش کرد تا مجوز بریدن پنج درخت رو بگیره … اون هم درختانی در میانه صعب العبور جنگل. و اون هم با نظارت کارشناسان اون موقع.
    اما الان فکر نکنم کسی دلش برای این جنگل ها بسوزه.
    فقط میتونم بگم درختانی در جنگل های این منطقه وجود داره که قطر بعضی هاشون اینقدر زیاده که باید دوازده سیزده نفر دست به دست بدن تا دور درخت رو بگیرن.
  • Goshtasb Mt دقیقا درسته صنایع جنگلی ایران مثل چوکای تالش هیچ ارزش اقتصادی مهمی جز خسارت ایجاد نمی کنند.
  • Manijeh Aghayan متاسفانه هر حرکت سازنده ای که در ایران شروع میشود بیشترش جنبه سود جویی و کسب سرمایه های کلان برای اشخاص خاص میباشد و به قیمت قربانی کردن مردم بی گناه و منابع طبیعی متعلق به ملت تمام میشود
  • Manijeh Aghayan زمانی که بشر هنوز کاغذ نداشت روی پوست و گِل و کوه مینوشت اما درخت و جنگل و اکسیژن برای تنفس داشت . حالا با قطع بی رویه درختان به عناوین مختلف چگونه باید به زندگی ادامه دهیم ؟ چه کسی جوابگواست ؟
    ********************
مدیر تولید کارخانه چوکای تالش: ظرفیت تولید چوکا به 200 هزار تن افزایش می‌یابد
کارخانه چوکای تالش

خبرگزاری امنیتی فارس / مدیر تولید کارخانه چوکای تالش از اجرای طرح توسعه این مجتمع صنعتی خبر داد و گفت: ظرفیت کاغذ این کارخانه در تولید سال آینده به بیش از 200 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

هادی خیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش تولید کارخانه چوکا را کاغذ دو لایه کرافت لاینر عنوان و اظهار کرد: طراحی این کارخانه کاغذ گراف است.

وی با بیان اینکه مجتمع صنایع چوکا نخستین و بزرگ‌ترین تولید کننده کاغذ کرافت لاینر در خاورمیانه است، افزود: این کارخانه قدمتی 40 ساله دارد و بخش‌هایی از آن نیازمند توسعه است.

مدیر تولید کارخانه چوکای تالش با اشاره به اینکه بازسازی بخشی از این مجتمع را آغاز کردیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود برای بازسازی این مجتمع بیش از 350 میلیارد تومان هزینه شود.

وی بازسازی و نوسازی مجتمع صنعتی چوکا در زمان تحریم اقتصادی را اقدامی بسیار مهم خواند و یادآور شد: امیدواریم طرح توسعه چوکا در سال جاری اتفاق بیفتد.

خیری، بازسازی و نوسازی چوکا را با تشکیل کارگروه‌هایی عنوان کرد و یادآور شد: در بخش بازسازی تخصصی یک گروه ایتالیایی وارد این کارخانه می‌شوند و در کنار آنها از دانش بومی استفاده می‌کنیم.

وی حضور ایتالیایی‌ها را برای تأمین قطعات تخصصی کارخانه چوکا ذکر کرد و متذکر شد: بیش از 85 درصد قطعات این کارخانه وارداتی است.

مدیر تولید کارخانه چوکا سه ماه آخر سال جاری را آغاز بازسازی و نوسازی این مجتمع عنوان کرد و افزود: بازسازی این کارخانه 24 ماه طول می‌کشد.

وی، درباره تأمین هزینه‌های بازسازی چوکا، خاطرنشان کرد: 50 درصد هزینه در قالب افزایش سرمایه از شرکت مادر تخصصی تأمین می‌شود و 50 درصد دیگر را از وام بانکی استانی استفاده می‌کنیم.

خیری، طرح توسعه مجتمع چوکا را با ظرفیت جذب 500 نفر نیروی کار ذکر کرد و یادآور شد: گیلان در فقر اقتصادی و بیکاری است و بی‌توجهی مدیران به صنعت نباید وجود داشته باشد.

وی، با تصریح بر اینکه چوکا تمام امکانات لازم را دارد، اظهار کرد: اگر مانعی وجود نداشته باشد طرح توسعه کارخانه چوکا به صورت جدی انجام می‌شود.

این مسئول، خاطرنشان کرد: با توسعه کارخانه چوکا ظرفیت تولید کاغذ این مجتمع به 200 هزار تن در سال افزایش می‌یابد و از سال آینده این مهم محقق می‌شود.

یک انیمشن دیدنی در مورد چگونگی ویران سازی طبیعت

بیان دیدگاه