۱ دیدگاه

خوزستانی‌ها در محاصره آلودگی آب و هوا

تعداد حمله‌های تنفسی در خوزستان همچنان رو‌به افزایش است. 1461207_580943681960894_1424552947_n

زیست بوم: حال اهواز خوب نیست. نفس‌های سوسنگرد و مسجد سلیمان هم بالا نمی‌آید. چهارده روز پس از بارش نخستین باران اسیدی در اهواز همچنان تلفات این واقعه زیست‌محیطی رو به افزایش است و تعداد بیماران از نوزده هزار نفر هم گذشته‌است. هیأت‌هایی که در حال بررسی علت تنگی‌نفس هزاران‌نفر از خوزستانی‌ها هستند، می‌گویند تا سه ‌روز دیگر گزارش اولیه‌ای از این حادثه را در مجلس ارايه می‌کنند.

از اهواز تا تهران، از اهواز تا ورشوی لهستان، همه از آلودگی هوای خوزستان حرف می‌زنند. هوایی که هنوز هم بارانی است، اما بارانی که وقتی می‌بارد، بوی خاک باران‌خورده و لطافت پاییزی نمی‌دهد.

مهر امسال سازمان بهداشت جهانی، اهواز را آلوده‌ترین شهر جهان معرفی‌کرد. حالا چشم و گوش بسیاری از افراد نقاط مختلف جهان به اهواز است تا ببینند در این آلوده‌ترین شهر جهان چه اتفاقی رخ داده که هزاران نفر از مردم در دو هفته گذشته دچار حمله‌های تنفسی شده‌اند. درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های اهواز و نیز دیگر شهرهای خوزستان چون خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، امیدیه، حمیدیه و بندر ماهشهر همچنان در وضعیت آماده‌باش برای کمک‌رسانی به مردمانی هستند که در دو‌ هفته گذشته بارش باران‌های اسیدی نفس‌هایشان را به‌شماره ‌انداخته است.

ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه جندی‌شاپور خوزستان درباره آخرین‌وضعیت مردم شهرهایی که در دو هفته گذشته به‌طور دسته‌جمعی و ناگهانی دچار حملات تنفسی شده‌اند گفت: «در بیست و چهارساعت گذشته بالغ بر هفتصد نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند از این تعداد اکثریت افراد بعد از درمان‌های سرپایی مرخص شدند اما هفتاد نفر از آنها بستری شدند.»

او با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد همچنان حمله‌های تنفسی بین مردم ادامه دارد، آمار دقیق افرادی را که پس از بارش باران‌های اسیدی دچار تنگی‌نفس و حمله‌های تنفسی مشابه شده‌اند، نوزده هزار و یکصد نفر اعلام‌کرد. پیگیری‌ها نشان‌می‌دهد در شهر امیدیه پانصد نفر، در سوسنگرد چهارصد نفر، در حمیدیه سیصد نفر و در ماهشهر هم حدود دویست نفر با علایم مشابهی به‌دلیل حمله‌های تنفسی ناگزیر از مراجعه به بیمارستان‌ها شده‌اند.

تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس در دو روز گذشته به خوزستان سفر‌کردند تا ببینند در شهرهای استانی که بیش از هر‌چیز به نفت و مقاومت معروف است، آلودگی هوا با مردمانش چه کرده‌است.

آن سوی دنیا معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که برای شرکت در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی به ورشوی لهستان سفر‌کرده هم در حاشیه جلسه ‌این کنوانسیون برای آلودگی هوای اهواز جلسه اضطراری تشکیل داد. در این جلسه که نماینده وزارت نیرو و رئیس بخش ایمنی و بهداشت وزارت نفت هم حضور داشتند، مقرر‌شد تمهیدات فوری برای مقابله با پدیده بیماری و تنگی تنفس در اهواز در‌نظر‌گرفته و«نوع آلودگی»، «منشاء آلودگی» و «علت بیماری» هر‌چه سریع‌تر تعیین شود. برای تعیین نوع و منشاء بیماری، هم‌اکنون سیستم‌های پایش آلاینده‌های خاص از تهران به خوزستان منتقل شده است.

– حمله‌های تنفسی در بین 25 تا 44ساله‌ها
اطلاعات بیمارانی که به‌دلیل حمله‌های تنفسی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه می‌کنند به‌طور جداگانه طبقه‌بندی می‌شود تا امکان بررسی دقیق‌تر ابعاد این حادثه وجود داشته‌باشد. مطابق اطلاعات گردآوری‌شده ‌این حمله‌های تنفسی و تنگی‌نفس بیشتر در بین افراد 25 تا 44 ساله مشاهده شده است. نکته‌ای که به گفته او نشان می‌دهد دستگاه تنفسی جمعیت فعال و در حال کار خوزستان که زمان بیشتری را بیرون از خانه و در محیط‌های باز می‌گذرانند بیش از دیگر گروههای جامعه آسیب ‌دیده است.
ساسان موگهی در پاسخ به ‌این پرسش که بچه‌ها پس از باران اسیدی چه وضعیتی داشتند، گفت:«مشکل نگران‌کننده‌ای درباره بچه‌ها گزارش نشده است مگر این‌که ممکن است عوارض این بارش‌ها روی بچه‌ها در آینده مشخص شود.»

علت باران‌های اسیدی که وقتی می‌بارند، مردم تعدادی از شهرهای خوزستان به‌ویژه شهرهای جنوبی این استان را به تنگی‌نفس و سرفه می‌اندازند، هنوز مشخص نیست. پیش از این در بررسی‌های اولیه علت باران‌های اسیدی به احتمال تاثیر آلاینده‌های جوی ناشی از كارخانه‌های اطراف این كلانشهر یا سموم تولید شده از سوزاندن ضایعات لاستیک اشاره‌ شده‌بود. برخی هم پای آلاینده‌های ناشی از صنایع نیشکر را به میان آورده بودند.

1461207_580943681960894_1424552947_n

دو روز پیش یکی از نمایندگان اهواز هم گفته دستگاه‌های سپریونی که برا‌ی مقابله با ریزگردها نصب شده‌اند، تاثیری روی کنترل ریزگردها نداشته است. هر‌چه هست آلودگی بارش‌ها به مواد شیمیایی محرز شده‌است. نماینده مردم اهواز در مجلس، پیش از این گفته بود، اولین باران اسیدی که باعث مشكلات تنفسی برای اهوازی‌ها شد، دارای قطره‌های اسیدسولفوریك و نیتریك بوده است.

گرچه بسیاری معتقدند این آلودگی‌ها به‌دلیل وجود صنایع آلاینده است، اما اگر چنین بود باید با نخستین باران آلودگی‌ها شسته و از شدت آنها کاسته می‌شد. اما تکرار این حادثه و وجود گازها برای دفعات متوالی پرسش‌ها و ابهام‌هایی را ایجاد کرده‌است.

ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، دیروز با بیان این‌که بررسی‌ها برای شناسایی علت این حادثه ادامه دارد گفت: «دلایل مختلفی در زمینه نوع آلاینده هوا در اهواز مطرح است اما گزارش نهایی بررسی‌ها را سه‌شنبه ‌این هفته به مجلس اعلام می‌کنیم.»

او دیروز در مصاحبه‌ای با سایت خبری مجلس شورای اسلامی از آلودگی آب اهواز هم خبر داد و گفت:« طبق گزارش‌ها آلودگی هوا و بارش باران به آلودگی آب در استان خوزستان نیز سرایت کرده است.» او همچنین گفت: «در جریان بازدید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بر اساس نظر مجموعه کارشناسان این جلسه، آلودگی هوا در استان خوزستان جنبه صنعتی دارد که ‌این آلودگی هوا با ریزش باران به آب هم منتقل شده است که در نهایت مشخص‌شد مجموعه فعالیت‌های صنعتی،‌ اقتصادی، نفتی و گازی و همچنین پروژه‌های ملی در این آلودگی نقش دارند و تاثیرگذارند.»

به گفته سودانی قرار ‌است گزارش بررسی‌های نمایندگان مجلس درباره واقعه زیست‌محیطی اخیر اهواز فردا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، جمع‌بندی و 2روز بعد در صحن مجلس شورای اسلامی ارايه شود. گزارشی که باید دید آیا عمق فاجعه زیست محیطی که در این چهارده روز در اهواز گذشته را روایت‌می‌کند یا چونان گزارش‌های زیست‌محیطی ‌دیگر مصلحت‌اندیشی‌ها آن را به نتیجه‌گیری و جمع‌بندی دیگری می‌کشند.

********************

  • Anna Akbari منم یکی از بیماران این آلودگیم….
    تا الان بیش از ده بار دکتر رفتم و کلی امپول و دارو مصرف کردم اما هیچ، بی فایده…. از شدت نفس تنگی سرفم میگیره، اونقدر سرفه میکنم که احساس میکنم تمومه رگهای توی گلوم پاره شده… خدا بخیر کنه، ایشالا که هیچکس دچار نشه ، فقط خودم میدونم چه عذابیه که با نفس تنگی و درد سینه از شب نا صبح و از صبح تا شب سر کنی
    ********************
    Majid Vahidi در نظام زیست محیطی ایران ، اصولا ، باران های اسیدی ، بعنوان ضایعه زیست محیطی تعریف نشده و برسمیت هم شناخته نشده است. و تبعا ،هیچگونه آمادگی و برنامه ، برای رویاروئی با آن ندارند. ضمنا ، باران های اسیدی ، خیلی بیشتر از زیانی که بانسان وارد میکند ، به محصولات کشاورزی وارد میکند و به دام ها ، که زیان آن ، دوباره به انسان های بی دفاع ، بر میگردد.از اینجا باید گره را بازکرد.
    ********************
    Hossein Farajpahlou : نگران نباشید خانم اکبری، من هم می دانم شما چه می گوئید و چه دردی را تحمل می کنید چون من هم دجار همین عارضه هستم. هم دردی خوب است، اما فراموش نکنیم که من و شما و بسیاری دیگر که مانند ما هستند همگی قربانی سوء مدیریت های افرادی هستیم که جان هزاران شهروند را به بازی می گیرند بدون اینکه به عواقبش فکر کنند ــ و شاید هم برایشان مهم نیست؟! چیزی که فراوان است انسان است!
    ********************

    Majid Vahidi تعریف باران های اسیدی اینست : وجود دود و کربن در هوا و بویزه دودهای چرب ( پر کربن ،) در هوا ، وقتی زیاد تر از حد استاندرد باشد و همراه با باران ، روی زمین فرومیریزد ، آسیب هائی را به انسان و دام و آب و باغ و کست زار وارد میکند ، که بآن ، باران های اسیدی ، گفته میشود. و سازمان محیط زیست ایران ، بر این باور بوده است که ، باد آنرا پراکنده میکند ، بنابراین ، کاری بکارش نداشته باشیم.!! و از این روی وارد لیست اسیب های زیست محیطی ایران نشده !! تا حالا که آسیب خود را آشکار کرد .

1 دیدگاه برای “خوزستانی‌ها در محاصره آلودگی آب و هوا

  1. من چند روز گذشته رو به دلایلی مجبور بودم اهواز باشم.اولا که هوا بویی شبیه سرکه داشت. دوما یک قطره بارون روی دستم ریخت که باعث شد کل دستم قرمز بشه و به شدت ورم کنه!
    ضمن اینکه کبودیهایی هم روی دستهام و ناخن هام ایجاد شده بود.
    همه اینها علاوه بر تنگی نفس و سرفه بود. بعد از اینکه برگشتم هم همه اینا خودشون خوب شدن.
    مردم خود اونجا هم میگفتن شکل بارش و دمای هوا با پاییزهای گذشته خیلی فرق داره.
    و البته اطلاعاتی هم در مورد علت این مسائل داشتن که نمیشد تایید یا تکذیبشون کرد.

بیان دیدگاه