بیان دیدگاه

هزینه طرح های نجات ارومیه را چه کسی تامین می کند؟

هوای تازه: طرح های دولت روحانی برای نجات دریاچه ارومیه کدامند؟ روز گذشته سخنگوی دولت روحانی از نوزده طرح این دولت برای نجات دریاچه ارومیه سخن به میان آورد. وی که ماهیت این 1382381_559592470762682_940635608_nطرح ها را به سه گروه تقسیم می کرد، در مورد اینکه این طرحها کدامند، چه کسانی یا نیروهائی آنرا به اجرا درخواهند آورد، و یا اینکه بودجه اجرائی این طرحها را از کجا تامین خواهند کرد صحبتی به میان نیاورد. وی در حالی به نیابت از طرف دولت ادعای نجات دریاچه ارومیه نمود که برطبق خبرها و گزارشهای منتشره در رسانه ها، در هفته های گذشته گروههائی دولتی با برداشت روزانه دهها تن نمک از دریاچه و حمل آن توسط کامیونها به شهرهای مجاور برای فروش، موجبات پراکنده شدن ذرات نمکی در منطقه شده اند.

**********

سخنگوی دولت از جلسه هئیت دولت می گوید
ایلنا / محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه بخش مهم کار هیئت دولت بررسی و استماع گزارش کارگروه نجات دریاچه ارومیه بود، گفت: با تاکید رئیس جمهور مبنی بر توقف بحران این دریاچه، در ۲۸ مرداد ماه کار گروهی انتخاب شد که پس از برگزاری جلسات متعدد به منظور بررسی مشکل دریاچه ارومیه راهکارهایی ارائه دادند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور با حساسیت موضوع دریاچه ارومیه را تعقیب می‌کند، گفت: ۱۹ طرحی گه این کارگروه برای نجات دریاچه پیشنهاد کرد همه مورد تایید جلسه امروز قرار گرفت که شاید بتوان آن‌ها را در ۳ گروه خلاصه کرد.

سخنگوی دولت افزود: نخست طرح‌هایی بودند که در جهت رفع موانع برای ورودی اب به این دریاچه مطرح شدند. دوم طرح‌هایی برای جلوگیری از مواردی بود که اگر استمرار پیدا کند موجب می‌شود باز هم بحران‌های زیست محیطی ایجاد شود. اما طرح‌های سوم به منظور سرعت بخشیدن برای انتقال آب از حوزه‌های دیگر به دریاچه ارومیه بود که رئیس جمهور وزارت نیرو را مامور کرد تا با فوریت بیشتری در این زمینه اقدام کند.

نوبخت تصریح کرد: وزیر نیرو می‌تواند از اختیارات خود طبق اصل ۱۲۷ و ۱۲۸ قانون استفاده کند تا هر چه سریع‌تر جلوی این حادثه زیست محیطی گرفته شود. از سوی دیگر درخصوص زاینده رود، کارون و رود هامون نیز مشکلاتی وجود داشت که رئیس جمهور تاکید کرد کارگروه‌هایی تشکیل شود تا صیانت شایسته از محیط زیست صورت گیرد.

بیان دیدگاه