بیان دیدگاه

این شاهکار رو ببینید! اگر این نمک پاشیدن روی زخم نیست پس چیست؟!!

برداشت روزانه 6 هزار تن نمك از درياچه اروميه1382381_559592470762682_940635608_n
————————————————-
گزارش ميداني «شرق» از آخرين وضعيت نگين آذربايجان. نويسنده:محمدحسين نجاتي
به شخص در حال مرگ و جان دادن «محتضر» مي گويند. واژه اي که مناسب حال و احوال اين روزهاي درياچه اروميه است. درياچه که تا ديروز چشم و چراغ مردم اروميه بود و حالادر مثلث برداشت هاي غيرقانوني مردم اروميه از آب اين درياچه، بي توجهي مسوولان و تغييرات اقليمي پيش بيني شده، گرفتار شده است و هر روز کم آب تر و کم رمق تر مي شود.

هم اکنون 70 درصد درياچه خشک شده است. درياچه هنوز زير نور آفتاب درخشان است. درخششي که بازتاب نور خورشيد به آب نيست و بازتاب نور در نمک هاي بلوريني است که مسوولان صنعتي در آذربايجان شرقي و غربي خواب هايي براي آنها ديده اند.

بررسي هاي ميداني خبرنگار اعزامي «شرق» به اروميه نشان مي دهد در ضلع شرقي درياچه اروميه، در حاشيه پل شهيد کلانتري، مسوولان صنعت و معدن استان آذربايجان شرقي، با مجوز مسوولان سازمان محيط زيست آذربايجان غربي به شکل شبانه روزي در حال استحصال نمک از درياچه اروميه و انتقال آن به شهر تبريز هستند.

همزمان مسوولان محلي در استان آذربايجان غربي از وجود ذرات نمک در هواي شهرهاي اطراف درياچه اروميه و احتمال وقوع بادهاي نمک در خطه آذربايجان خبر مي دهند. مساله اي که به گفته کارشناسان محيط زيست ناشي از استحصال بيش ازحد نمک در درياچه اروميه است. در همين رابطه محسن سليماني، مدير ملي طرح حفاظت از تالاب ها با تاييد مشاهده ذرات نمک در هواي شهرهاي اطراف اروميه از روز جمعه گفت: در سفري که روز جمعه به اطراف درياچه اروميه داشتم از نزديک شاهد وزش بادهاي شديد و وجود ذرات نمک به همراه گرد و خاک در هواي اين منطقه بودم.

200 تريلر پر از نمک روزانه به تبريز مي رود :
حاشيه شمالي و جنوبي پل شهيد کلانتري در قلب درياچه اروميه پر است از تريلر هايي که روزانه بيش از شش هزارتن نمک از درياچه اروميه استحصال مي کنند و پيمانکاران هرکدام مجوز هايي از اداره صنعت و معدن استان آذربايجان شرقي در دست دارند و کار خود را قانوني معرفي مي کنند.

يکي از پيمانکاران استحصال نمک، که روزانه بين شش تا 10 تريلر (که هرکدام گنجايش 30 تني دارند) را پر از نمک مي کند و به تبريز مي رساند، از وجود بيش از 30 پيمانکار در ضلع جنوبي و شمالي پل شهيد کلانتري خبر مي دهد که با مجوز مشترک صنعت و معدن تبريز و محيط زيست اروميه فعاليت مي کنند. او مي گويد: «کار استحصال نمک آنقدر کار سختي نيست، ما يک لودر مي خواهيم و راننده ماهر که بتواند 30 تا 50سانتيمتر از نمک هاي سطح درياچه را بتراشد و بعد آنها را به تريلر بريزد و تمام.» او مي افزايد: در روزهاي اول کار مشکلات متعددي داشتيم، مثلاتريلر ها در درياچه گير مي کرد اما حالابه راحتي اين کار را انجام مي دهيم.

نمک ها را هر تن 10 هزارتومان مي فروشيم :
سرعت بالاي کار پيمانکاران استحصال نمک به شکلي است که روزانه 200 تريلر اقدام به استحصال نمک مي کند و کمتر توقفي در کار آنها وجود دارد. پيمانکار ضلع شمالي پل کلانتري روي درياچه اروميه درباره کاربرد هاي نمک هاي استحصال شده مي گويد: تا آنجايي که ما مي دانيم در اين نمک ها فلز هاي سنگيني وجود دارد که به درد صنايع در تبريز مي خورد و کار هايي روي اين نمک ها انجام مي دهند و بعد از آن به تهران فرستاده مي شود. او مي گويد: نمک ها را هر تن 10 هزارتومان به اداره صنعت و معدن تبريز مي فروشيم و همه تريلر ها وابسته به اداره حمل ونقل اين استان است و حساب و کتاب آنها با ما نيست.

استحصال بيش از حد، گردباد نمک ايجاد مي کند :
در همين رابطه سعيد آقاخاني استاد دانشگاه تهران و کارشناس محيط زيست، در گفت وگو با «شرق» استحصال بيش ازحد نمک را باعث وقوع گردباد هاي نمک و گرد و غبار ها در شهر هاي اطراف اروميه مي داند و مي گويد: من خودم در بررسي هاي ميداني شاهد اين مساله بودم که در درياچه هاي نمک اقدام به استحصال مي کنند و معادن استخراج نمک چه در اروميه و چه در حوض سلطان و تالاب اراک فعال هستند.

او درباره تبعات اين اقدام مي گويد: استحصال بيش ازحد نمک باعث مي شود اقليم منطقه ناپايدار شود و پيوستگي رسوبات به کلي از بين برود و از خود ويرانه اي به جا بگذارد. اين ويرانه حتي مي تواند منشا گردوغبار نمک شود و از نظر علمي احتمال وقوع گردباد هاي نمک در شهر هاي اطراف درياچه اروميه را تشديد مي کند.

بهروز دهزاد، استاد سابق دانشگاه شهيد بهشتي و کارشناس ارشد محيط زيست نيز معتقد است استحصال نمک اقدامي نيست که کار يک شبه اي باشد و نياز به مطالعات دقيق دارد. او درباره تبعات استحصال نمک مي گويد: اظهارنظر دقيق درباره تبعات استحصال نمک نياز به کار علمي دارد اما تجربه هاي ثابت شده نشان مي دهد، استحصال نمک باعث مي شود که غبار نمک در هوا پخش شود. اگر اين نمک ها حاوي مواد و فلزات سنگين باشند به مراتب نگراني ها تشديد مي شود.
قابل توجه دیدارکنندگان وبلاگ هوای تازه: فیس بوک کمپین برای محیط زیست ایران این مطلب روزنامه شرق را به اشتراک گذاشت که نعدادی از هم وطنان علاقه مند به محیط زیست سالم در مورد این عملکرد رژیم نظر دادند. در این لینک می توانید این نظرات را دنبال کنید

بیان دیدگاه